|      
Сакаш да се откажеш?
Пред да ја потврдиш својата одлука, запознај се со последиците од таа одлука.
Доколку го потврдиш своето откажување, на твојот комјутер ќе наместиме cookie, кој ќе ни овозможи, во текот на натпреварот (14.03 - 18.03.2016) при посета на порталот да те препознаеме и да овозможиме слободно користење на порталот, без прикажување сликички, односно контролор на играта од десна страна на екранот.

Истовремено ќе бидат одземени сите собрани поени. За жал, со откажувањето, губиш и право на награди.

Дали се уште сакаш да се откажеш?
Рингераја.мк користи "колачиња" за обезбедување подобро корисничко искуство, следење на посетеноста и приказ на огласи. Поставките за прифаќање на колачињата ги прилагодувате во вашиот пребарувач.
Со продолжување на користењето на сајтот се смета дека се согласувате со користење на колачињата за наведените цели. За продолжување кликнете “Во ред”.   Дознајте повеќе.

Афазии: Губење на говорот кај деца заради повреда

Мр. логопед Светлана Трнинкова, 30.6.2020
Афазија претставува губиток или пореметување на јазичните функции, а до тоа доаѓа поради повреди на главата при сообраќајни несреќи, тумори, поради недоволно снабдување на мозокот со со крв итн. Најчеста причина за афазија е мозочен удар

image
/11


Според Бостон тестот за афазиите, кој е многу прецизен и точен и дава детален опис на секој афазичар, има 8 видови на афазии. Но од аспект на детскиот развој ние ќе ги ставиме афазиите во три категории

1. Когнитална афазија која доаѓа со раѓањето на самото дете и

2. Стекната афазија која се јавува како резултат на повреда на мозокот, инфекции, труења. Еден од факторите на појавата на афазиите кај децата се и честите ЕПИ напади.

 

Брокина афазија

Брокината афазија е еден вид на експресивна не течна, не флуентна афазија, со еден сиромашен и несигурен речник во изговарање на зборови и прости реченици. Еден телеграфски, монотон говор. Она што Dr. Davis - 2007 година наведува и е клучна карактеристика на овој тип на афазија е – аграматичен говор – ограничен  на употреба на содржинските зборови –именки, глаголи, придавки. Основните карактеристики на Брокината афазија се:

1. Пациентот  зборува полека, забавено, со нееднаков тек.

2. Повторување на зборови и реченици во вид на испуштање на граматички елементи.

3. На дадено барање да именува некој предмет, именувањето е несоодветно, со празнина, како и именувањето во слободниот говор.

4. Одреден степен и тешкотии при аудитивно разбирање на преносно значење на еден збор и посложените синтаксички структури. Тоа значи ако за некој велиме дека е како зајак, афазичарот со Брокина афазија не може да го сфати преносното значење, на самата споредба, самата суштина е дека тој човек е брз. Повеќесложните реченици исто така потешко ги разбира и чита.

5. Има голем напор и тешкотии при читање на глас а воедно и самото разбирање на прочитаното е до тој степен, да може да ги разбере само именките.

6. Бавно и напорно пишување, со бројни правописни грешки.

7. Монотон говор, без прозодиските елементи и недостаток на интонација...монотон говор..

 

Местото каде настанува оштетувањето во cortex cerebri, или кората на мозокот

 

Дополнителни симптоми кои ја следат Брокината афазија

1. Говорна апраксија - Неурогена говорна тешкотија, која се карактеризира со тешкотии во започнување на говорот –иницијација на говорот. Напорната артикулаија бара и местење на говорните органи за обликување на фонемите и нивно склопување во збор без притоа било каква мускулна слабост или парализа.

2. Дизартрија - е друг облик на неурогеномоторна тешкотија кеде за разлика на говорната апраксија овде постои мускулна слабост или парализа, која доведува до потешкотии во респирацијата, артикулацијата, фонацијата резонанцата и прозодијата на говорот. Овој облик на потешкотија доведува до смалување на разбирливоста на говорот и кај луѓе  што се со Брокина афазија, најчесто се јавува во друг поблаг облик. Многу е важно да се истакне дека дизартријата и апраксијата се појавуваат и без  симптоми  на афазиите, затоа дијагностиката на афазиите се јавува и не зависи од присуството или отсуството на овие наведени потешкотии.

 

Глобална афазија

 

Личност со глобална афазија покажуваат многу значајни отстапувања во сите јазични модалитети, а тоа се :

1. Сосема нарушена вербална и невербална комуникација.

2. Тешка нарушена течност на говорот во склад со сосема ограничен говор.

3. Вербалната експресија е ограничена  на непрепознавање  на зборчиња, многу неологизми - нејасни зборови, нарушено набројување и повторување дури кога се работи и за наједноставни зборови.

4. Нарушена вербална експресија со значење.

5. Нарушено аудитивно разбирање.

6. Оштетување на вештината на читање и пишување.

 

Местото каде што настанува лезијата

Тое е едно поголемо подрачје кое се појавува како резултат на атак врз артерија церебралис медиа. Целото подрачје околу Силвиевиот жлеб и околу него, во доминантната лева хемисфера на кората на големиот мозок. Оваа повреда многу често вклучува и повреда на субкортикалните структури - базални ганглии, инсула и таламус.

 

Пропратни симтоми кај Глобалната афазија 

Многу често има мускулна слабост – хемипареза на десната страна од телото или хемиплегија неосетливост, неактивност на едната половина на телото, десната страна. Тешкотии во започнување на говор - апраксија, без мускулна слабост и дизартрија – потешкотија во говорот као резултат на мускулна слабост.

 

Верникеова афазија

Оваа афазија го добила името по германскиот психијатар и невролог – Карл Вернике. Тој прв ја издвоил и опишал оваа афазија. Уште се нарекува и сензорна или рецептивна афазија.

 

Основни карактеристики на Верникевата афазија

1. Течен флуентен говор.

2. Побрз  говор.

3. Добра артикулација .

4. Не допрена прозодија .

5. Семантички потешкотии.

6. Аграматизам. Граматичка непрецизност, конфузна конструкција на реченица или погрешен избор на функционални зборови - параграматизам.

7. Употреба на празни зборови – нешто, некој, заобиколување, наместо да се каже вистинскиот збор. Кај најтешките семантички пореметувања, има говор без значење – слика на празен говор.

8. Пореметување на аудитивната перцепција .

9. Конверзацијата е нарушена и излегува од контекст .

10. Потешкотии во читање и пишување.

Ако пациентот располага со подобра аудитивна перцепција може да нема пропрати симтоми како што се депресијата, паранојата, итн.

Паралелно со јазичните пореметувања кај  стекнатите  афазии кај децата, се јавуваат и пореметувања на вниманието и диспраксија. Кога стручните лица ќе поставуваат дијагноза секогаш треба да си поставиме пред себе прашање – Што е изгубено и што останало? Со оглед на афазиите кај возрасните, децата доаѓаат без неуролошки преглед и тоа е многу погрешно.

 

Дисфагии

Дисфагии се пореметувања во голтањето, мирисот и препознавање на видот на храната. Значи постои тешкотија во препознавање на храната, манипулирање со храната во устата и голтањето на храната, недостаток на плунка или стручно саливација. Постојат и други пропратни симтоми како што е кашлањето, промена во квалитетот на гласот, рефлукс - враќање на веќе голтнатата  храна, пневмонија и дехидратација. Во третирањето на дисфагијата потребно е мултидисциплинарен пристап. Во тимот потребно е да се има радиолог, неуролог, гастроентеролог, логопед и нутриционист. Овде се изведуваат и специјални вежби од страна на логопедот за третирање на дисфагиите, како што е вежбата со пиење на вода со пипета и сламка. Или како што е слининг тестот. Се проверува дали пациентот може сам да се храни, да нема заостанување на дел од храна во устата.

Многу важно е и да има советување на членовите во семејството храната која му се дава дома во почеток да е кашеста. За еден појадок или ручек треба да се одвои половина час. Комфорен стол, во седната положба, а водата да се  дава во помали количини. Ако има пареза или парализа на едната страна од лицето се применува компензаторна техника и се бара детето или возрасниот пациент да жвакаат на здравата страна. Третманот на афазите, кој доаѓа после добрата дијагностика и она што сметам како родители треба да се знае за во домашни услови, ќе го произнесам во некој друг текст.

 

Мр. Логопед Светлана Трнинкова

Ти се допаѓа статијата? Кликни “Like” и додај свој коментар:

Зошто е добро пешачењето на плажа?
Пешачењето е фантастична активност за вас и вашите деца. Децата можат да бидат слободни, спонтани, а заедно и вие со нив...
4
Пелтечење кај школските деца
Пелтечењето е нарушување на течноста во говорот, а може да се нарече и нарушување во комуникацијата кое што влијае на м...
4
Необични, светлечки Велигденски јајца
Ефектот се постигнува со перфорирани провидни лепенки за јајца и силиконски бои.
4
Само уште пет минутиииии!
Една од најголемите битки кои се наметнуваат за водење, најверојатно се крие токму во оваа реченица. Знаете ли како да н...
3




Анкета

Бременост.
пеперутка16

Кој дел од бременоста најмногу ви се допадна или најлесно?